Veľká cena v piatej najväčšej krajine sveta podobne, ako väčšina klasických okruhov v tomto roku, nepriniesla žiadne dramatické momenty na predných pozíciách. Opäť sa potvrdilo, že ak sú ideálne podmienky, tak Mercedes je pre ostatných nedostižný, to isté platí aj pre Ferrari a Williams a Williams a zvyšok štartového poľa. Nečudo, že v poradí Pohára konštruktérov už môže nastať zmena len na posledných piatich miestach. Pri súčasných výkonnostných rozdieloch je to však skôr matematická ako reálna možnosť.
O cvičených opiciach
Ťažko povedať, či a vôbec koho z tejto situácie viniť. Súčasné konštrukcie monopostov, ktorých aerodynamika nedovoľuje predbiehanie pri jazde v závese autám s približne rovnakým výkonom a na rovnakých pneumatikách? Výrobcu pneumatík, za to, že si jeho produkty s takouto situáciou nevedia poradiť? Alebo predpisy obmedzujúce testy a tým aj vývoj monopostov, ale aj výraznejší vývoj motorov počas sezóny? Či tímových manažérov, ktorí svojimi príkazmi zväzujú ruky samotným jazdcom? Niki Lauda možno už aj zabudol na svoje výrok zo začiatku storočia, že vtedajšie monoposty môže šoférovať aj cvičená opica. Ak by sme tento výrok po brazílskych pretekoch pritiahli za vlasy, dalo by sa povedať, že s Mercedesom by cvičená opica dokázala poraziť aj Lewisa Hamiltona. Stačilo by k tomu jediné – postaviť ju na prvé miesto na štarte. Ak by sa riadila príkazmi tímových stratégov, nemala by čo pokaziť. Tou hlavnou otázkou však je, prečo manažéri Mercedesu v čase, keď je o poradí v oboch šampionátoch rozhodnuté, nenechajú svojim jazdcom voľné ruky pri ich ceste za víťazstvom. Určite by to prinieslo trochu vzrušenia do nudnej procesie, akú sme mohli vidieť medzi jazerami v São Paulo.
V nedeľu vyhrávaj, v pondelok predávaj
Nemožno viniť len Mercedes, ale keďže je najviac na očiach, je zákonite aj prvý na rane. Tímoví manažéri spolu s inžiniermi degradovali jazdecké umenie len na otáčanie volantom bez možnosti používať hlavu na porazenie súpera. Výnimkou potvrdzujúcu pravidlo ostáva snáď už len tradičný britský tím Williams. Heslo v nedeľu vyhrávaj, v pondelok predávaj z minulého storočia je tak v súčasnosti dotiahnuté až k dokonalosti. Všetko sa robí len pre to, aby neutrpel imidž značky. Žiadne nehody podobné tej, ktorú predviedli Rosberg s Hamiltonom minulý rok v Belgicku nie sú prípustné. Autá treba bezpečne doviesť do cieľa, najlepšie v závese za sebou, pretože to vyzerá dobre na fotografiách, ktoré sa po pretekoch rozletia do médií po celom svete. Istota je istota. Žiadna alternatíva. Pri súčasných rozpočtoch špičkových tímov formuly 1, ktoré sa pohybujú v stovkách miliónoch eur, sa asi nemôžeme čudovať. Tímoví manažéri musia každoročne tieto výdavky obhájiť pred akcionármi jednotlivých automobiliek. To, akou cestou dosiahli svoje výsledky akcionárov až tak veľmi nezaujíma. Biznis je biznis.
Rovnosť sloboda bratstvo
Ešte jedna zarážajúca vec bije do očí po posledných dvoch veľkých cenách: Lewis Hamilton sa sťažoval po pretekoch v Mexiku, že tím Mercedes sa snaží pozdvihnúť sebavedomie Nica Rosberga. Toto Wolff sa vyjadril, že ak by si stratégiu vyberali sami jazdci, mohli by prehrať každé jednotlivé preteky. Podľa neho vraj jazdec v kokpite nemá celkový prehľad o dianí na trati. To znie ako ponosovanie Jeana Todta v roku 2002 po Veľkej cene Rakúska, keď sa snažil ospravedlniť príkaz pustiť Michaela Schumachera na prvé miesto tým, že v boji o majstrovský titul je potrebný každý jeden bod. A to, napriek tomu, že v tom čase už asi nikto nepochyboval o tom, kto v tom roku získa majstrovskú korunu. Nakoniec ju Schumacher získal s najväčším rozdielom v histórii medzi prvým a druhým jazdcom práve pred svojím tímovým kolegom… Čo si potom myslieť po výroku Nica Rosberga po Veľkej cene Brazílie, kde na margo stratégie Mercedesu povedal, že aj keď bola taktika troch zastávok v boxoch rýchlejšia, nebolo by od Hamiltona fér, keby si zvolil pomalšiu s dvoma zastávkami? Snaží sa azda Mercedes byť spravodlivý k obom jazdcom? Alebo sa snaží len zabrániť nezhodám medzi nimi? Nuž, ak sa pozrieme na počet titulov, či víťazstiev, je na tom za tri sezóny spoločného jazdenia jednoznačne lepšie Angličan. Skôr, či neskôr bude teda jeden z jazdcov nespokojný.
Striedanie stráží
Tak trochu bez povšimnutia ostala odpoveď Lewisa Hamiltona po pretekoch v Brazílii, keď sa snažil hľadať príčinu straty formy v kvalifikáciách. Prehlásil, že auto po úpravách v Monze, kde Strieborné šípy nasadili novú verziu motora a prišli aj s aerodynamickými vylepšeniami, mu nesedí tak, ako to zo začiatku sezóny. Mal by byť teda teraz rad na Nemcovi? Sám Toto Wolff pripustil, že by v budúcom roku mohli radikálne zmeniť koncepciu svojho auta. Pripravujú Strieborné šípy budúcoročný monopost, ktorý bude viac vyhovovať Rosbergovmu jazdeckému štýlu? Snažia sa ho na konci roka dostať do psychickej pohody, aby bol pripravený na útok na titul hneď od prvých pretekov? Alebo sa mu chce len revanšovať za sériu technických porúch, ktoré ho predčasne vyradili z boja o titul? Príliš mnoho otázok, na ktoré nám dá odpoveď až nasledujúca sezóna.
Aby sme sa k nej dostali, musia jazdci absolvovať ešte povinnú jazdu v Abú Zabí. Po nich si od hluku motorov na dva mesiace oddýchneme, aby sme o ďalší mesiac a pol mohli zasadnúť k televízorom pri sledovaní nového ročníka. Snáď bude čo sa súboja o titul týka napínavejší, ako ten s číslovkou 2015.
Do jazdenia v poslednú novembrovú nedeľu, priatelia.
Futbal
-
Anglicko
/ 1 deň dozaduJe tu Boxing day, čas, kedy všetko ide bokom
Na nikom som za posledný mesiac nezarobil viac a ľahšie ako na šejkovom prasknutom...
Od Stew Bee -
Anglicko
/ 5 dní dozaduČo by sa stalo, keby dnes City vyhodilo Guardiolu?
Každý je nahraditeľný, ale...
Od Stew Bee -
Anglicko
/ 7 dní dozaduKeď rozdávajú rany drobci, nebolia menej
Vitaj opäť v Premier League, kamarát, volá kolo číslo sedemnásť.
Od Stew Bee