Vraví sa, že ak sa stane nejaká významná udalosť, ľudia si presne pamätajú, čo vtedy robili. Starší si napríklad presne pamätajú, čo robili v deň, keď zabili prezidenta J.F. Kennedyho. Alebo, aby sme nechodili ďaleko, niektorí si pamätajú, že kachličkovali akurát v novembri. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že niečo na tom tvrdení bude. Doteraz si pamätám, čo som robil v prvý májový víkend v roku 1994.
Spomínať sa zvykne zväčša pri okrúhlych výročiach a tak som pôvodne ani neplánoval písať o udalostiach v Imole v roku 1994. Tento rok je ale špecifický v tom, že rovnako ako vtedy, aj teraz prvá májová nedeľa pripadla na nedeľu. Formulu 1 som sledoval už nejaký ten rok. Mala to byť sezóna, v ktorej si Ayrton Senna hravo poradí so svojimi súpermi a s nedostižným Williamsom získa svoj štvrtý titul majstra sveta. Pred sezónou sa však zmenili predpisy, ktoré úplne zakázali elektronické pomôcky, vďaka ktorým Williams dominoval v dvoch predchádzajúcich sezónach. Ale tou hlavnou zmenou bolo opätovné povolenie dotankovávania paliva počas pretekov. Zrazu sa do popredia dostal mladý dravec Michael Schumacher na papierovo slabšom monoposte Benetton s osemvalcovým motorom Ford. Chýbajúci výkon dokázal malý anglický tím šikovne nahradiť premyslenou stratégiou v pretekoch, ktorú mal vtedy na starosti Ross Brawn. Senna mal v prvých dvoch pretekoch aj trochu smoly, keď ani jeden z nich nedokončil. Naopak Schumacher dvakrát vyhral a tak bol Brazílčan pod tlakom. Potreboval zastaviť jeho víťaznú sériu.
Ako to celé dopadlo už iste veľmi dobre viete. Ale možno neviete, ako prebiehal ten nešťastný víkend na prelome štvrtého a piateho mesiaca, keď Zubatá po dlhom čase navštívila preteky formuly 1. Boli o ňom popísané už stohy papiera, veď len vyšetrovacia správa má niekoľko tisíc strán. A preto možno nebude na škodu pozrieť sa na chronológiu udalostí, ktoré sa vtedy odohrali v blízkosti malého talianskeho mestečka Imola.
Piatok 29.4.1994
Len pre upresnenie tu ešte spomeniem, že štruktúra víkendu formuly 1 bola vtedy trošku iná, ako v súčasnosti. Kvalifikácia bola rozdelená do dvoch dní: jednu hodinu mali jazdci k dispozícii v piatok popoludní a jednu v sobotu popoludní, pričom sa započítavali najlepšie časy z oboch častí. Na autách sa mohli robiť úpravy aj pred samotnými pretekmi. Na overenie zmien slúžil 45 minútový zahrievací tréning (v angličtine Warm up), ktorý sa konal v nedeľu dopoludnia.
9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning
- Ayrton Senna 1:21,598, 2. Damon Hill +1,157, 3. Michael Schumacher + 1,250
13:00 Začiatok 1. kvalifikácie
Teplota v Imole 27°C
13:13 Rubens Barrichello havaruje v pasáži Variante Basa
Kvalifikácia je prerušená
Barrichello dostáva krčný límec a z nosu mu tečie krv, má aj tržnú ranu nad obočím. Je odvezený do zdravotného strediska na okruhu
13:40 Reštart kvalifikácie
14:23 Senna vyráža na trať
14:27 Koniec 1. Kvalifikácie: Senna dosahuje najlepší čas dňa 1:21,548 2. Schumacher +0,467 3. Berger +0,565
Sobota 30.4.1994
8:30 Barrichello je prepustený z nemocnice. Pravú ruku má v dlahe, má opuchnutý nos a poudierané zuby
9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning
- Ayrton Senna 1:22,083, 2. Schumacher +0,117, 3. Hill +1,151
13:00 začiatok 2. kvalifikácie
Počasie: slnečno, teplo
Na trať vyráža Schumacher 1:21,942
Schumacher sa zlepšuje na 1:21,885
Časy Damona Hilla 1:22,780 sa zlepšujú len pomaly 1:22,587; 1:22,168
13:15 Na trať vyráža Roland Ratzenberger
13:18 V najrýchlejšom úseku okruhu v zákrute Villeneuve havaruje v rýchlosti 314,9 km/h Roland Ratzenberger
Monopost Simtek-Ford sa po niekoľkých piruetách zastavil až zákrute Tosa
Ratzenberger sedí nehybne v kokpite s hlavou sklonenou nabok
Ľavým bokom narazil do betónovej bariéry. Monokok na ľavej strane praskol. Vidieť cez neho jazdcove nohy
13:19 Prichádza prvé zásahové vozidlo
Kvalifikácia je prerušená
13:22 K Rakúšanovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins
Ratzenbergerovi bola zavedená cez ústa dýchacia trubica
13:30 Ratzenberger bol vytiahnutý z kokpitu
Ratzenberger dostáva masáž srdca a infúziu
13:37 Sanitka odváža Ratzenbergera do zdravotného strediska na okruhu
14:00 Vrtuľník s klinicky mŕtvym Ratzenbergerom odlieta do nemocnice Maggiore v Bologni
14:05 Reštart kvalifikácie
14:08 V nemocnici Maggiore v Bologni pristáva vrtuľník s Ratzenbergerom
14:15 Ratzenberger je vyhlásený za mŕtveho – zomrel na následky zlomeného väzu a poranení hlavy
Zomrel prvý jazdec na pretekoch F1 od roku 1982
14:41 Koniec kvalifikácie. 1. Schumacher 1:21,885, 2. Hill + 0,283, 3. Berger + 0,341
Sennov čas z piatka už nikto neprekonal a stáva sa víťazom kvalifikácie. Získava 65. pole position
Postavenie na štarte: 1. Senna (Williams) 1:21,548, 2. Schumacher (Benetton) +0.337, 3. Berger (Ferrari) +0.565
14:50 Ayrton Senna a Michael Schumacher sa odmietajú zúčastniť tlačovej konferencie po pretekoch. Na konferencii je prítomný len Gerhard Berger. FIA ich napriek predpisom nikdy nesankcionovala.
Nedeľa 1.5.1994
8:00 Senna dorazil na okruh. Absolvoval rozhovor s Adrianom Neweyom a Nikim Laudom
9:30 Warm up – zahrievací tréning
10:15 Koniec zahrievacieho tréningu – výsledky: 1. Senna 1:22,597, 2. Hill 1:23,449, … 11. Schumacher – pravdepodobne simuloval jazdu s plnou nádržou
Senna počas Warm upu, keď popisoval ideálne kolo pre francúzsku TV TF1: „Posielam špeciálny pozdrav nášmu priateľovi Alainovi. Chýbaš nám Alain!“ Komentátorom TF1 bol Alain Prost.
10:30 Mechanici Williamsu nacvičujú v boxoch výmenu pneumatík a dotankovanie
11:00 Senna navštívil Gerharda Bergera v motorhome Ferrari
11:30 Jazdecký brífing začal minútou ticha na počesť Ratzenbergera
12:00 Senna s Hillom sa stretáva v Paddock Clube so zástupcami sponzorov
13:00 Profesor Sid Watkins kontroluje okruh, Roland Bryunseraede formálne kontroluje športových komisárov
13:27 Senna zamával Prostovi, ktorý práve obedoval v motorhome Renaultu
13:40 Senna absolvoval krátky rozhovor s Prostom v garáži Williamsu
13:59 Jazdci si nasadzujú prilby
14:00 Štartové pole vyrazilo do zahrievacieho kola
14:03 Štart! Senna sa s pohodlným náskokom pred Schumacherom ujíma vedenia v pretekoch
Na štarte ostal stáť Benetton JJ Lehta, ktorému zhasol motor
Do ľavej časti Benettonu zozadu nabúral Pedro Lamy na Lotuse
Jedno koleso zo zrážky odletelo až na hlavnú tribúnu a zranilo štyroch ľudí
14:05 Safety Car!
14:12 Na konci piateho kola zájde Safety Car do boxov
14:15 Reštart. Senna sa ešte v posledných zákrutách snaží zahriať pneumatiky a brzdy
- Senna, 2. Schumacher +0,556, 3. Berger +2,586 4. Hill +5,535 s
14:17 Senna zaznamenal najrýchlejšie kolo 1:24,887
14:17 Senna havaruje v 7. kole v zákrute Tamburello
14:18 Červená vlajka – preteky sú prerušené
Sennova prilba je sklonená napravo, ale mierne sa pohla vľavo. Sú pri ňom prví maršáli
14:19 K Sennovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins
Lekárom sa podarilo dať dolu prilbu so Sennovej hlavy a nasadiť mu fixačný límec
14:21 Sennu sa podarilo vytiahnuť z kokpitu. Je položený vedľa havarovaného Williamsu
Okolo Sennu je viac ako 10 ľudí. Práve v tej chvíli Senna zo seba ešte vydal hlboký povzdych. K vraku dorazili ďalší doktori, ktorí sa snažili infúziami a tracheotómiou stabilizovať Sennovo bezvládne telo. Ešte stále mal hmatateľný pulz – aj keď lekárom bolo už v tej chvíli jasné, že jeho poranenia hlavy sú veľmi vážne a Senna nehodu pravdepodobne neprežije.
14:24 Na dráhu dosadla vojenská zdravotnícka helikoptéraz nemocnice Maggiore v Bologni
14:32 Senna je v špeciálnom vaku naložený do vrtuľníka. Spolu s ním nastúpili traja špecialisti.
V Tamburelle je 8 zásahových vozidiel, 35 traťových maršálov a zdravotníkov + 8 pomocníkov s nosítkami
14:34 Vrtuľník so Sennom odlieta smer Bologna
14:37 Vrak Williamsu je odvážaný do boxov
Oficiálny hovorca FIA Martin Whitaker oznámil, že Senna utrpel poranenia hlavy.
14:55 Reštart pretekov. Do čela sa dostáva Gerhard Berger.
15:03 Schumacher s ľahším autom v 12. kole predbieha Bergera
15:15 18. kolo: Berger s poruchou odstupuje z pretekov. Vedie Michael Schumacher.
16:03 Nemocnica Maggiore oficiálne vyhlasuje Sennu za klinicky mŕtveho. Jeho mozog nereaguje, srdce ďalej pracuje.
16:05 V 48. kole pri zastávke v boxoch odlieta pravé zadné koleso z monopostu Minardi Michele Alboreta a zranilo 4 mechanikov Ferrari a Lotusu
16:20 Michael Schumacher vyhráva Veľkú cenu San Marina, 2. Nicola Larini (Ferrari) + 54,942, 3. Mika Häkkinen (McLaren) +1:10,679
Najrýchlejšie kolo dosiahol Damon Hill 1:24,335 min
17:30 Martin Whitaker vydal oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy. O zdravotnom stave bude informovať nemocnica Maggiore.
18:00 Sennu v nemocnici navštívil Gerhard Berger
18:40 Dr. Maria Teresa Fiandri oznámila najbližším, že Senna zomrel
19:20 Martin Whitaker vydal ďalšie oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy a na základe rozhovoru so Sidom Watkinsom je v hlbokom bezvedomí.
19:23 Do Imoly dorazil oficiálny fax z nemocnice Maggiore potvrdzujúci Sennovu smrť.
19:40 Martin Whitaker vydáva nové oficiálne prehlásenie potvrdzujúce Sennovo úmrtie o 18:40.
Potom už nastalo len ticho a zdesenie. Svet sa musel zmieriť s tým, že trojnásobný majster sveta svoju haváriu neprežil. Smrť sa pretekom formuly 1 vyhýbala dlhých dvanásť rokov, pričom v monoposte zahynul posledný pretekár pri testoch v roku 1986. Povinnosťou sa stali zdanlivo nezničiteľné monokoky z uhlíkových vlákien a všetci si začínali myslieť, že formula1 sa stala bezpečným športom. Z tohto krutého omylu ich vyviedol až víkend v Imole, keď si smrť zobrala hneď dvoch pretekárov. A o tom, že motoristický šport nikdy nebude bezpečným, sme sa mohli presvedčiť aj minulý rok na pohrebe Julesa Bianchiho.
Idea by tomyš.
Futbal
-
Anglicko
/ 22 hodín dozaduJe tu Boxing day, čas, kedy všetko ide bokom
Na nikom som za posledný mesiac nezarobil viac a ľahšie ako na šejkovom prasknutom...
Od Stew Bee -
Anglicko
/ 5 dní dozaduČo by sa stalo, keby dnes City vyhodilo Guardiolu?
Každý je nahraditeľný, ale...
Od Stew Bee -
Anglicko
/ 6 dní dozaduKeď rozdávajú rany drobci, nebolia menej
Vitaj opäť v Premier League, kamarát, volá kolo číslo sedemnásť.
Od Stew Bee