Po troch rokoch sa opäť výraznejšie menili predpisy a pred novou sezónou formuly 1. Všetci, ktorí sa okolo kráľovnej motoršportu točia, stáli pred dvoma hlavnými otázkami: vyrovná sa štartové pole? Ostane Mercedes naďalej neohrozeným lídrom? Pri pohľade do histórie vyslovili ešte pred začiatkom sezóny niektorí odborníci opatrné prognózy. Tie sa sčasti po prvých troch veľkých cenách potvrdili.
Tí v popredí
Ak budeme hľadať odpovede na otázky z úvodu, prídeme na to, že čím dlhšie platia predpisy, tým vyrovnanejšie sú jednotlivé tímy. Aj tento rok sa potvrdila stará zásada a štartové pole sa nám opäť roztrhalo. Po zavedení nového súboru pravidiel sa zvyčajne vytvorí špička, ktorá má určitý odstup od ostatných. Väčšinou sú to najbohatšie tímy, ktoré majú dostatočné prostriedky na podrobné preskúmanie všetkých zákutí nových predpisov.
Tohtoročná zmena sa týkala hlavne rozmerov nových monopostov a teda nepriamo aj aerodynamiky. Všeobecne sa predpokladalo, že najviac bude vyhovovať tímu Red Bull s ich guru v tejto oblasti Adrianom Neweyom. Ak sa však opäť pozrieme späť do histórie, tak zistíme, že autá z jeho pera nikdy neboli rýchle hneď od prvých pretekov. Rovnako je tomu aj teraz. Budeme si teda musieť počkať minimálne do Veľkej ceny Španielska, keď Červené býky prídu s revidovanou verziou svojho monopostu RB13.
Sily na špičke sa nám ale predsa len vyrovnali. Zásluhu má na tom iný velikán z rokov minulých: Rory Byrne odišiel na dôchodok ešte v časoch najväčšej slávy Michaela Schumachera. Už v minulosti bol ale niekoľkokrát povolaný na pomoc Ferrari a rovnako tomu bolo aj pred tohtoročnou sezónou. Pod jeho dohľadom skonštruoval Mattia Binotto auto, ktoré momentálne udáva tón nedeľným pretekom. Mnohí znalci stále vidia Juhoafričanov rukopis hlavne na netradične riešených bočniciach nového SF70H.
Proti sebe má však viac než zdatného súpera. Nový W08 od Strieborných šípov vznikol na rysovacej doske iného žiaka Roryho Byrnea – Alda Costu. Po troch rokoch prišiel nemecko-anglický tím s úplne novým konceptom, ktorý sa zdá byť až príliš zložitým. V Mercedese len veľmi pomaly hľadajú jeho ideálne nastavenie, ktorému sa pri posledných testoch venoval aj Lewis Hamilton. Angličan pritom len veľmi neochotne jazdí mimo veľkých cien a rád túto úlohu prenecháva testovacím jazdcom. Na päty mu však viac než šliape Sebastian Vettel a vidno, že trojnásobný majster sveta by bol len veľmi nerád, aby mu aj ďalší titul pretiekol pomedzi prsty.
A tí ostatní
Lídrami sú teda Mercedes a Ferrari, za ktorými nasleduje Red Bull, ktorý zatiaľ jazdí v „území nikoho“. S veľkým odstupom za týmito troma stajňami je stred štartového poľa, do ktorého patria tímy Williams, Force India, Renault, Toro Rosso a Haas. Ten je naopak veľmi vyrovnaný a o poradí medzi nimi rozhoduje len to, ako sa technici dokážu vyrovnať s konkrétnymi podmienkami toho ktorého okruhu.
Na chvoste tak ostali len dva tímy: Sauber a McLaren. Ich strata na ostatných je zhruba taká, ako stráca stred na špičku. Spoločným menovateľom malej konkurencieschopnosti oboch tímov je pohonná jednotka. U švajčiarskych áut sa to vzhľadom k tomu, že používajú rok staré motory Ferrari tak trochu aj predpokladalo. Horšie je to s tradičnou stajňou z Wokingu. Všeobecné očakávania ju pasovali skôr za lídra stredu štartového poľa, ak nie ešte vyššie. Honda už vedela, kde sú jej slabiny a teda aj na ktorých oblastiach treba zapracovať pri návrhu nového motora.
Prvým zlým znamením boli opatrné vyjadrenia šéfa motoršportu Jasuke Hasegawu k výkonnosti nového motora, ku ktorým sa pridal aj nový šéf tímu Zak Brown. To, čo nasledovalo v predsezónnych testoch a najmä v posledných pretekoch v Bahrajne, pravdepodobne obaja nečakali ani v tých najhorších nočných morách. Anglicko-japonské zoskupenie sa prepadlo ešte hlbšie, ako v prvom roku svojej obnovenej spolupráce. Nekontrolovateľné vibrácie pohonnej jednotky spôsobujú poruchy nielen motora samotného, ale aj ostatných častí monopostu. Otázkou tak ostáva, kedy a či vôbec sa Honde v tejto sezóne podarí odstrániť tento neduh. Našťastie bol zrušený žetónový systém na motory a tak v McLarene zatiaľ nemusia úplne odpisovať aj ďalšiu sezónu.
Všetko nasvedčuje tomu, že aj štvrtý rok po sebe zažijeme anglicko-nemecký súboj o titul. Tento raz to ale bude o niečo farebnejšie. Nica Rosberga totiž nahradil jeho krajan Sebastian Vettel s červeným monopostom Ferrari. Česť Strieborných šípov bude zachraňovať Lewis Hamilton, ktorý je s tímom predsa len viac zžitý ako jeho nový tímový kolega.
Sily týchto dvoch tímov sú momentálne vzácne vyrovnané a o doterajších výsledkoch rozhodovali len maličkosti. Všetky tri veľké ceny mohol rovnako vyhrať jazdec s číslom 44, ako aj jeho súper s číslom 5. Uvidíme, či sa k týmto dvom pridá aj hladná svorka Red Bullu. Čím skôr, tým lepšie, pretože Lewis Hamilton, aj Sebastian Vettel sa pomaly, ale isto začínajú vzďaľovať ostatným jazdcom v tabuľke priebežného poradia. Do jazdenia v poslednú aprílovú nedeľu, priatelia!
Šesť otázok
Šesť otázok: Imrich Béreš
Turistika
Tenerife, marec 2024
Futbal
Desatoro po El Clásicu
Turistika
Tenerife, marec 2024
Turistika
Madeira, Escape to paradise
Šesť otázok
Šesť otázok: Imrich Béreš
Bojové športy
VIDEO: Poirier ukončil McGregora v druhom kole
Futbal
-
Anglicko
/ 2 dni dozaduBorci z Birminghamu zasekli prevodovku, City už porazí kto chce
Po ďalšom kole ligy maródov je zrejmé jedno. Naši hlopci sú mocní bez lopty...
Od Stew Bee -
Futbal
/ 2 týždne dozaduZ denníka bardejovského cmotára: Jak by Slovan ustál českú ligu
Ako by si Slovan Bratislava viedol v českej najvyššej futbalovej súťaži?
-
Anglicko
/ 2 týždne dozaduModrý Manchester je po dlhoročných hodoch v kríze
Jó, nedá se pořád svítit, pravil Honza...
Od Stew Bee