Sledujte nás

F1

Šampanské a formula 1, časť druhá

Aj keď spojenie formuly 1 a šampanských vín trvá už takmer sedem desaťročí, vystriedali sa za ten dlhý čas len traja dodávatelia tohto lahodného moku. V druhej časti nášho miniseriálu sa pozrieme na zúbok každému jednému z nich.

Dobrovoľný ústup najväčšieho

Vlastnícka štruktúra vinárstva Moët & Chandon, ktoré bolo založené ešte v roku 1743 a už niekoľko desaťročí je najväčším producentom šampanského vína na svete, sa v priebehu 70. a 80. rokov postupne menila. Po spojení s výrobcom koňakov Hennessy, nakoniec skončilo v kongtlomeráte s módnym domom Louis Vuitton.

Ako to už v takýchto veľkých spoločnostiach chodí, tak aj v LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) si na konci 90. rokov nechali vypracovať štúdiu, ktorá konštatovala, že aj keď je šampanské Moët & Chandon spájané s úspechom, nie je vhodné, aby bola táto luxusná značka zároveň spájaná aj s fotografiami, na ktorých jazdci nekonzumujú toto víno, ale ho rozstrekujú po okolí. Záver vyznel v duchu, že to môže byť pre značku vnímané ako dehonestujúce. Na základe tejto štúdie bolo rozhodnuté, že Moët & Chandon pri svojej propagácii bude úplne postačovať informácia, že je svetovým lídrom v predaji šampanských vín a tak sa na konci roku 1999 tento výrobca z formuly 1 stiahol.

S červenou stuhou

V roku 2000 sa tak na stupňoch víťazov v rámci pretekov formuly 1 prvý krát objavilo šampanské Cordon Rouge od G. H. Mumm. Samozrejme v trojlitrovej fľaši Jeroboam. Podobne, ako u predchodcu Brut Impérial od Moët & Chandon, sa jednalo o vína vyrábané z hrozna odrôd Chardonnay, Pinot Noir a Pinot Meunier. Toto víno dozrievalo dva a pol roka v 25 kilometrov dlhých pivniciach pod Remešom. Počas tejto doby bolo ručne otáčané. Jeho cesta z viníc na preteky bola však oveľa dlhšia: hrozno na šampanské, ktorým sa striekalo napríklad v roku 2014, sa zberalo ešte v roku 2010. Rovnako ručne bola nalepená na fľašu aj etiketa s neodmysliteľnou červenou stuhou, ktorá pripomínala stuhu Čestnej légie. Tá bola zaujímavá aj tým, že nápis Mumm bol na nej zobrazený aj hore nohami – aby bol dobre čitateľný aj v prípade, keď víťaz oblieval či už seba, alebo členov tímu pod pódiom.

S lacným sektom

O pätnásť rokov neskôr sa na scénu opäť vrátilo LVMH. V Pernod Ricard, ktorý vlastní značku G. H. Mumm, sa totiž rozhodli, že sa presunú do novozaloženého seriálu formuly E. Keď bolo oznámené, že formula 1 mení svojho oficiálneho dodávateľa šampanského, všetci očakávali návrat Brut Impérial od Moët & Chandon. Na prekvapenie všetkých sa však na stupňoch víťazov objavilo lacné „šampanské“ Chandon, ktorého logo môžeme dodnes vídať aj na monopostoch McLaren. Tento produkt by sme však správne mali nazývať sektom, pretože víno na jeho výrobu pochádza z Kalifornie, Austrálie, či Argentíny. Nič na tom nemení ani fakt, že vinice, v ktorých sa zberá hrozno, vlastní Moët & Chandon.

Pre rok 2016 nebola zmluva s LVMH obnovená, čo ale neznamenalo, že tradícia striekania šampanského po pretekoch bude zrušená. Oslavovalo sa ďalej so sektom Chandon, avšak s anonymnými fľašami bez etikety, podobne ako tomu bývalo už skôr v krajinách, kde je zakázaná reklama na alkohol.

Šampanské je späť

Až vlani na Veľkej cene Monaka sa šampanské víno opäť vrátilo do formuly 1. Oficiálne však bola zmluva uzatvorená pred letnou prestávkou v rámci Veľkej ceny Maďarska. Na prekvapenie všetkých sa nejednalo o žiadneho veľkého dodávateľa, ale o malé vinárstvo Devavry, ktorého majiteľom je  Alexandre Mea. Keďže je veľkým fanúšikom motoršportu, ešte v roku 2012 vytvoril prémiovú značku Carbon. Jej exkluzivita spočíva v tom, že víťaz veľkej ceny po novom strieka šampanské zo špeciálnej sklenenej fľaše, ktorej povrch pokrýva tenká vrstva utkaná z karbónových vlákien, teda rovnakého materiálu, aký sa používa na stavbu monokokov (ale aj iných častí) monopostov formuly 1.

Ručná výroba jednej takejto fľaše Jeroboam v dedinke Champillon trvá šesť dní a pozostáva z tridsiatich rôznych krokov. Víno je vyrábané výhradne z hrozna odrody Chardonnay a zberalo sa v rokoch 2005 a 2006. Ak by ste sa chceli svojim známym pochváliť fľašou Mathusalem Spéciale F1 Edition Limitée s etiketou, na ktorej je mapka okruhu, pripravte si 8 tisíc €. Tí majetnejší si môžu kúpiť celú sadu dvadsiatich fliaš z minulej sezóny za 110 tisíc €.

Aby si toto karbónové šampanské zachovalo svoju výnimočnosť, predáva sa len v niekoľkých obchodoch po celom svete: v Saint Tropez, Monaku, Moskve a na Mauríciu. Pribudnúť by mal ešte jeden obchod v USA. Pre ostatných, ktorí si nepotrpia na karbónový obal, začína cena jednej fľaše Carbon Grand Cru na hodnote 30 €.

Zberateľské kúsky

Ak sa vám pri tých cenách prevracajú oči, tak vedzte, že vo svete formuly 1 to nie je nič nového. Bankovky z peňaženiek oddaných fanúšikov vedeli vytiahnuť aj predchádzajúci dodávatelia. Jedna fľaša Cordon Rouge od G. H. Mumm v limitovanej edícii F1 sa dala kúpiť za 350 £. Cena bežného šampanského tej istej značky v tom istom objeme bola pritom 185 £. Spomenúť môžeme aj špeciálnu edíciu Brut Impérial od Moët & Chandon, ktorá sa objavila na trhu v roku 2014 pri príležitosti 20. výročia úmrtia Ayrtona Sennu. Do predaja sa dostalo len 41 fliaš (taký istý počet víťazstiev dosiahol Brazílčan v F1) a každá mala na sebe repliku etikety z 90. rokov s majstrovým podpisom a špeciálnu striebornú medailu s dátumom vinobrania. Cena jednej fľaše Jeroboam bola v čase uvedenia na trh baťovských 4.390 amerických dolárov.

Limitovanú kolekciu Blanc de blancs Grand Cru Vintage 2009 Mathusalem pripravuje už aj Carbon v spolupráci s tímom Red Bull a automobilkou Aston Martin. Bude sa však predávať len na dražbe v rámci odhalenia nových modelov automobilky a celý zisk poputuje na dobročinné účely.

Na večné veky?

Ako dlho vydrží spojenie šampanského a motoršportu je otázne. Čoraz viac totiž naberajú na sile aktivistické skupiny snažiace sa o to, aby Európska komisia zakázala akúkoľvek propagáciu alkoholických nápojov spojených s prezentáciou automobilov, ale hlavne s automobilovými pretekmi. Vo Francúzsku, krajine ktorá zaviedla zvyk odovzdávať víťazom po pretekoch nápoje s obsahom alkoholu, podobný zákaz platí už takmer dve desaťročia.

Keď sa ešte veľké ceny konali v krajine Galského kohúta, usporiadatelia splnili literu zákona šalamúnskym spôsobom: na pódiu sa podávalo šampanské bez etikiet a akéhokoľvek označenia výrobcu. Podobne problém vyriešili aj v moslimských krajinách, do ktorých formula 1 v posledných rokoch expandovala a kde alkohol zakazuje korán. V Abú Zabí sa strieka šampanským z neoznačených fliaš a v Bahrajne zašli tak ďaleko, že prví traja jazdci oslavujú s miestnym bublinkovým nápojom z granátových jabĺk. Samozrejme bez alkoholu.

Tak na zdravie, priatelia! Ale pri oslavách nezabúdajte, že alkohol za volant nepatrí.

Reklamy
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100
Tipsport registračný bonus 20 Eur pre nových hráčov - 300x300

Futbal

Tipsport registračný bonus 20 Eur pre nových hráčov - 300x300

Viac v F1