Sledujte nás

F1

Predstavenie okruhov: Veľká cena Španielska

Monoposty formuly 1 tento rok absolvujú svoju jubilejnú 70. majstrovskú sezónu. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili predstavenie všetkých aktuálnych okruhov, ktoré sú súčasťou tohtoročného kalendára. Po vypadnutí okruhu v talianskej Imole už po trinástykrát v rade bude otvárať európsku časť autodróm neďaleko katalánskeho hlavného mesta.

Predstavenie okruhov ESP

V Španielsku sa pritom monoposty ešte začiatkom 90. rokov minulého storočia zvykli s európskym kontinentom lúčiť. Tak tomu bolo aj pri prvých pretekoch v roku 1991, ktoré sa vryli fanúšikom do pamäte súbojom Ayrtona Sennu a Nigela Mansella v tristokilometrovej rýchlosti na cieľovej rovinke, ktorý symbolizoval nástup éry Williamsu po víťazných rokoch McLarenu. Zaujímavý je aj vznik samotného okruhu. Bernie Ecclestone sa istý čas usiloval o to, aby bola formula 1 zaradená aspoň ako ukážkový šport do programu olympijských hier. Asi každému človeku, ktorý sa trochu zaujíma o ich históriu musí byť pritom jasné, že svojou povahou sa kráľovná motoristického športu (rovnako ako všetky jeho kategórie) pod piatimi kruhmi nikdy neobjaví. Každopádne okruh umiestnený v kopcoch neďaleko dedinky Montmeló len jedenásť kilometrov od pobrežia Stredozemného mora vyrástol spolu s ostatnými športoviskami určenými pre letné olympijské hry. Rovnako ako okruhy v Mexiku, Kanade a Rusku sa tak môže popýšiť tým, že sa na jeho trati uskutočnila niektorá z disciplín olympiády. V Barcelone to bola konkrétne cieľová rovinka, na ktorej v roku 1992 finišovali cyklistické súboje. 

Určite je všetkým známe, že okruh disponuje všetkými charakteristickými zákrutami, ktoré sa v F1 vyskytujú – nájdeme tu mix rýchlych, stredne rýchlych s veľkými, či malými polomermi, ale aj tri pomalé zákruty, v ktorých rýchlosť neprekračuje 100 km/h. Aj preto sa veľmi rýchlo stal populárnym hlavne pri testovaní. Najnižší bod okruhu sa nachádza v zákrute číslo 1. Odtiaľ sa trať vlní, až vystúpa na najvyšší bod v dvanástej zákrute, kde je rozdiel necelých tridsať výškových metrov. Zákruty v kombinácii s drsným asfaltom, viacerými výškovými zmenami a neustále sa meniacim smerom pomerne silného vetra dokonale preveria aerodynamiku každého auta a robia veľkú cenu náročnú nielen pre jazdcov, ale aj pre technikov, ktorí tu dlho hľadajú ideálne nastavenie. Teploty tu totiž dosahujú vyššie hodnoty, ako v druhej polovici februára a tímy sa nemôžu spoliehať na nastavenie z testov. Návrat do Barcelony však umožňuje inžinierom analyzovať, kde sa ich auto od začiatku sezóny zlepšilo a ktoré jeho časti sú naopak problematické.

V období svojho vzniku to bol spolu s okruhom v Magny Cours najmodernejší autodróm svojej doby, ale v súčasnom kalendári patrí skôr k tým starším. Nemôže sa preto popýšiť bohato dimenzovanými únikovými zónami, ako sa to v posledných rokoch stáva čoraz viac bežnejšie. Nebýva preto žiadnou výnimkou, keď výlety mimo trať končia poškodeným monopostom. V tomto smere je povestná najmä najrýchlejšia deviata zákruta, ktorá je náročná najmä preto, že jej začiatok je v pomerne strmom kopci, ale druhá polovica klesá z kopca. Jazdci preto pri nájazde do nej nevidia vrchol a často pri jej prejazde kolesami prejdú až na trávu pred miestom, kde treba brzdiť do najpomalšej zákruty okruhu.

Na druhej strane spolu s tým, ako rástol význam aerodynamiky moderných monopostov, klesal aj počet predbiehacích manévrov na barcelonskej trati. Aj preto tu v 28 ročníkoch štartoval víťaz až 21 krát z najlepšej pozície na štarte a prvé miesto Fernanda Alonsa z roku 2013, ktoré získal po štarte z piateho miesta je skôr výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Napriek tomu tu zo súčasných jazdcov len Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen dokázali vyhrať viac ako jeden krát. Európska časť sezóny je spojená aj s neodmysliteľnými motorhomami, ktoré sa až do septembra stanú prechodnými domovami nielen pre všetkých zamestnancov tímov, ale aj pre novinárov, ktorí sa počas nasledujúcich mesiacov akoby vracali do dôverne známeho prostredia. Tento rok bude pútať najväčšiu pozornosť novučičký Holzhaus Red Bullu hojne využívajúci alpské drevo, ale aj motorhome tímu Racing Point, ktorý zaplatili jeho noví majitelia. Ostatných, ktorí nie sú priamo na okruhu, však budú najviac zaujímať prvé veľké novinky, ktoré tímy zvyknú nasadzovať práve v Španielsku.

Mapa Španielsko

Autor: FIA

Reklamy
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100

Viac v F1